Elisa is puzzelkampioen van de 3de kleuterklas en zit pas in de 1ste kleuterklas! Wow, proficiat hoor!
Hiep, hiep, hoera! Younes is 3 jaar!
Hiep, hiep, hoera! Rafa is 3 jaar!
Hiep, hiep, hoera! Tuur is 3 jaar!
Jelle is puzzelkampioen! (tweede kleuterklas)
Eitjes in de broedmachine. Samen met Freddy legden we eitjes in de broedmachine. Nu moeten we 21 dagen wachten om te kijken of er kuikentjes uit de eitjes komen. Spannend hoor...
Puzzelkampioenen! Elisa zit in de 1ste kleuterklas maar is al puzzelkampioen van de 2de kleuterklas! Yaëlle is puzzelkampioen van de eerste kleuterklas!
Hiep, hiep, hoera, Tristan is 6 jaar!
Bedankt voor de mooie klascadeautjes die we van jou kregen!
Carnaval op school! In de voormiddag keken we naar een leuke show van een clown. Namiddag maakten we een tochtje met de huifkar door het dorp samen met de Boemelaire. Nadien dansten en speelden we in het schuttershof nog verder. Bedankt aan prins Erwin, prinses Hilde en de rest van de Boemelaire voor de leuke organisatie!
We maken lekkere popcorn in onze klas!
CARNAVAL bloemetjes
We maakten een clown met verschillende technieken: kleuren, stempelen, scheuren en plakken.
We begonnen aan onze indianentooi en ketting.
De kleine bloemetjes kleurden de clown. Nadien plakten ze er confetti rond.
De grote bloemetjes plakten een drie kleurenpatroon op de ballen. Nadien verfden ze de clown in met glitterverf.
Bumba jongleert met ballen in een 2kleurenpatroon. De kleine bloemetjes plakten in iedere bal een stickertje.
Carnaval is een groot feest! Kindjes verkleden zich, we versieren met vlaggetjes en de confetti vliegt in het rond.
De clowntjes speelden met vormpjes en plakten ze op de juiste plaats.
Gekke hoeden horen ook zeker bij Carnaval. Eerst plakken we de hoeden bij het juiste kindje en daarna versieren we een hoedje met confetti.
We gaven BUMBA een mooi kleurtje en stempelden zijn neusje rood met onze eigen neus.
ALAAF, het is carnaval! (vlindertjes en zonnetjes)
We maakten een gekke clown van onze foto! Grappig hé!
We tekenden de tekening van de juf zo nauwkeurig mogelijk na.
We werkten aan ons knutselwerkje voor carnaval.
We maakten een confetti clown! Een heel precies werkje, maar we deden goed ons best!
We tekenen onszelf verkleed voor carnaval. We kleurden de rand met een driekleuren patroon in van carnaval.
We kijken naar het getalbeeld en plakken het juiste aantal confetti's.
De zonnetjes keken naar het getalbeeld en plakten de juiste cijfers erbij.
Saar is grote zus! Proficiat met de geboorte van jullie zoontje en broertje 'SEM'.
Ayden is puzzelkampioen! (tweede kleuterklas)
Dokter Ernon op bezoek in onze klas. Bedankt voor dit leerrijke bezoek! De dokter onderzocht ons met de verschillende soorten instrumenten. Dit vonden we soms wel een beetje spannend.
THEMA: Ziek zijn
We begonnen ons thema met een waarneming van doktersspulletjes en een kringgesprek over ziek zijn en de dokter.
Daarna kleurden de vlindertjes het juiste aantal pilletjes aan de hand van de getalbeelden en deden dit ook in dezelfde kleur als het dekseltje.
De zonnetjes maakten groepjes van 3 verschillende prentjes: een ziekenwagen, een rolstoel en een spuit.
Zieke kindjes moeten heel veel rusten in bed. Wij maakten een mooie deken. De vlindertjes maakten een deken door een 3 kleurenpatroon te plakken. De zonnetjes gingen weven met stroken.
Om de klas te versieren maakten we onze eigen vlaggenlijn.
De zonnetjes oefenden de begrippen smal en breed, door pleisters van smal naar breed te plakken.
De vlindertjes oefenden dan weer de begrippen kleiner en groter, door de spuiten van klein naar groot te plakken. Om te beginnen hebben ze zelf alle prentjes uitgeknipt.
De juf controleerde ook onze oren of deze het nog goed deden. We maakten werkjes rond luisteren. De vlindertjes luisterden goed wat de juf zei en plakten het juiste prentje erbij.
De zonnetjes kregen een luisterwerkje waarbij ze de juiste prentjes moesten kleuren en een tekendictee. De juf vertelde wat ze moesten tekenen.
Iedere echte dokter heeft ook een stethoscoop. Wij maakten er zelf een van heel veel kleurtjes. We regen strijkparels aan pijpenragers en de juf maakte ons dopje hier aan vast.
De vlindertjes weten ondertussen al goed wat er in een dokterstas thuis hoort. Dit laten ze ook zien in hun volgend werkje: Schrap wat er niet thuis hoort.
De zonnetjes schreven woorden na die te maken hebben met het thema ZIEK ZIJN. En zochten daarna nog een zelfde woord terug.
We maakten ook onze eigen dokterstas. De spulletjes werden gekleurd, de tas geschilderd en het kruis gestempeld.
We scheurden en beplakten een teddybeer. Nadien plakten we pleisters op zijn wondjes.
We knipten blokjes uit en maakten de dokter van het voorbeeld na. We moesten goed tellen en oefenden ons ruimtelijk inzicht in. Nadien tekenden we de ontbrekende lichaamsdelen erbij. We tekenden ook een stethoscoop voor onze dokter. De zonnetjes schreven er zelf 'DOKTER' bij.
We leerden wat een röntgenfoto is en moesten zelf raden van welk lichaamsdeel we een foto zagen. Nadien maakten we allemaal een röntgenfoto van een hand na.
We telden de inhoud van een dokterstas en kleurden het juiste aantal bolletjes achter ieder voorwerp. De zonnetjes trokken ook een cirkel om het juiste cijfer.
De zonnetjes oefenden het rijmen en maakten een werkje rond de Z van ZUSTER en de D van DOKTER.
De vlindertjes zochten dezelfde pleisters en verbonden deze met elkaar. Iedereen maakte ook nog een verplegershoedje.
THEMA ZIEK ZIJN. (bloemetjes)
We startten ons thema met een kringgesprek over de dokterstas. We onderzochten onze meegebrachte knuffel. We luisterden met de stethoscoop, we namen de temperatuur, we gaven een spuitje,...
Onze knuffel had ook pijn en kreeg een pleistertje.
We speelden in onze doktershoek. Iemand was de dokter en iemand de patiënt. Er was ook een wachtzaal waar we moesten wachten op de dokter.
We beschilderden een dokterstasje. Nadien knipten en plakten we witte stukjes op het kruisje.
We kleurden/stempelden een teddybeer in. Nadien plakten we pleisters op de lichaamsdelen waar we dachten dat hij pijn had.
We probeerden de ziekenwagen na te schilderen van het voorbeeld. Onze kleine bloemetjes schilderden erop los!
De kleine bloemetjes plakten de pilletjes in de juiste pillenpotjes.
Onze kleine bloemetjes keken naar de kleur en vorm. Onze grote bloemetjes kregen halve pilletjes en keken naar de kleur en vorm. Dit konden ze al erg goed!
We bestempelen een doktershoedje.
Onze knuffels hadden ook pijn aan verschillende lichaamsdelen. We deden er samen met de juf verbandjes rond.
We stempelden pilletjes in de bokaal. De grote bloemetjes stempelden op ieder stipje één pilletje.
We sorteerden de pleisters: klein, middelgroot en groot.
Jules is ziek. We verfden hem en beplakten een zakdoek met tissues.
Op uitstap naar de Activ in Tongeren.
We speelden, klommen, gleden,... Wat was het fijn!
We aten lekkere frietjes en frikandel. Hmmm...
Om de dag af te sluiten, kregen we nog een lekker ijsje!
WELKOM TOM!
Een bezoekje aan het postkantoor in Sint-Martens-Voeren
ELISA 4 JAAR Hiep Hiep Hoera!
1,2,3...4 kaarsjes mocht ze uitblazen!
Ze had een mooie autogarage en een stofzuiger voor de klas en trakteerde ons allemaal op heerlijke cake. Dat heeft gesmaakt!
THEMA POST (vlindertjes en zonnetjes)
Maandagmorgen lag er een brief in onze klas. De postbode vertelde dat we twee weken over post gingen leren. We ontdekten wat er allemaal op een brief staat: het adres, de postzegel, de afzender.
We maken iedere morgen de brievenbus van de school leeg. Welke post heeft postbode gebracht? Reclame, brieven, kranten,... We krijgen ook post van onze mama's, papa's, oma's, opa's,... Het is iedere morgen weer een verrassing voor wie er een briefje in de brievenbus ligt.
We krijgen allemaal ons eigen brievenbusje in de klas. We mogen voor elkaar briefjes/tekeningen maken en op het einde van de dag mogen we deze leegmaken en mee naar huis nemen.
We maakten de briefomslag steeds kleiner en oefenden zo onze schrijfmotoriek in.
We plakten evenveel stickertjes als briefomslagen.
We verfden een kleurplaat in met waterverf.
We knutselden een mooie postbode met ons adres erop.
We volgden de weg van de brief en kleurden de brievenbus in de juiste kleur.
We maakten een brievenbus door goed te tellen en te kijken naar het voorbeeld van de juf.
We telden de knopen op de jas van de postbode en plakten het juiste aantal brieven in de postzak.
We kleurden dezelfde prentjes in dezelfde kleur. De zonnetjes zetten ook evenveel stipjes als prentjes die ze telden.
We maakten een matrix en keken naar het aantal brieven en de kleur. Dit konden we al erg goed!
We kleurden alleen de juiste brievenbussen van de post rood.
We tekenden de moeilijke tekening van de juf zo nauwkeurig mogelijk na. Dit lukte al erg goed!
We leerden al letters en woordjes schrijven in het thema post.
We stempelden naast de brief.
We tekenden een postbode a.d.h.v. een voorbeeld.
We kleurden de legende en kleurden de brieven in de juiste kleur door goed te tellen.
We knipten briefomslagen uit. Nadien plakten we een rand met een drie kleurenpatroon. We tekenden onszelf in de postzegel.
We zochten de 5 verschillen.
We tekenden veel brieven voor de postbode.
We gingen zo nauwkeurig mogelijk over de kruisje van de brieven en kleurden ze nadien in een twee kleurenpatroon.
De zonnetjes maakten al sommetjes, net zoals in het eerste leerjaar.
THEMA POST Bloemetjes
Komende weken spelen we in de klas voor postbode. De kleinste bloemetjes bezorgen de briefjes bij het huisje met hetzelfde kenteken. De grotere bloemetjes plakken de envelopjes met de kentekens bij het huisje met de bijhorende foto. Iedereen wist nog goed de kentekentjes van de klasgenootjes.
De kleine bloemetjes kleurden de brief, het pakje of de kaart in de gevraagde kleur. De grote bloemetjes kleurden ze volgens de legende.
We speelden ook met de postkleren en in ons eigen postkantoortje.
We plakten het aantal envelopjes in de brievenbus zoals het op de brievenbus staat.
We stempelen de onderdelen van een postbode. De grote bloemetjes prikken deze zelf uit.
De kleine bloemetjes plakken de gekleurde envelopjes bij de juiste brievenbus. De grote bloemetjes plakken de gekleurde envelopjes bij het huisje met de juiste brievenbus.
De grote bloemetjes plakten op ieder postkaartje een postzegel en zetten een stempel op iedere postzegel.
De kleine bloemetjes stempelden een kleurplaat van een postbode.
We oefenden nog eens de begrippen groot en klein. De kleine bloemetjes kleurden de grote enveloppen blauw en de kleine geel. De grote bloemetjes moesten al wat beter opletten en de verschillende soorten post in blauw of geel kleuren.
We plakten de postzegels op de juiste plek door goed naar de randjes te kijken.
We beplakten een brievenbus met rood glanspapier.
We bestempelden de postbode met de juiste kleuren.
We sorteerden de post in de juiste postzak. De kleine bloemetjes sorteren de enveloppen bij de enveloppen, pakjes bij de pakjes en kaartjes bij de kaartjes. De grote bloemetjes kijken goed voor wie de verschillende soorten post is en plakken het zo in de juiste zak.
We stempelden onze eigen postkaart die we daarna ook echt op de post deden.
We plakten een kader rond een eerder gekleurde of gestempelde kleurplaat van een postbode. De grote bloemetjes deden dit in een 2 kleurenpatroon, de kleine bloemetjes met een envelopje of een kaartje.
We schilderden vrij op papier.
Welkom in onze klas Saar en Younes!
THEMA NIEUWJAAR! zonnetjes en vlindertjes
De vlindertjes maakten vuurwerk door met een knikker door de verf te rollen en plakten hier een eigen gemaakte vuurpijl op met een 3 kleurenpatroon.
De zonnetjes kleurden een blaadje helemaal vol met wasco. Door hier met zwarte verf over te gaan en goed te laten drogen, konden ze daarna vuurwerk in mooie kleuren toveren.
De vlindertjes oefenden het tellen door een getalbeeld te lezen en het juiste aantal kronen hierbij te kleuren. De zonnetjes maakten groepjes van 3 sterretjes.
We leerden over klein en groot. Zo hebben we onszelf van klein naar groot gezet. Dit was nog niet zo gemakkelijk. Jelle, Theodor en Ahmad zijn bijna even groot.
Daarna vergeleken de vlindertjes 4 kronen en ordende deze van klein naar groot. De zonnetjes zochten dan weer het prentje waar de kronen van groot naar klein stonden.
De vlindertjes zochten welke kroon anders was. De zonnetjes zochten dan weer dezelfde kroon.
De zonnetjes zoeken 2 dezelfde kronen en kleuren deze hetzelfde. De vlindertjes kleuren de kronen volgens legende.
We oefenden de fijne motoriek door kleine propjes te maken en zo de cijfers 2020 te versieren.
De vlindertjes maakten het patroon verder af op de kroon en keken naar de grote en kleine bolletjes en plakten de juiste sticker.
De zonnetjes keken links waar het kroontje stond en plakten rechts de sticker in de juiste kleur op de juiste plaats.
Thema nieuwjaar (bloemetjes)
We maakten nieuwjaarsbrieven door te rollen met knikkers in de verf. Wanneer ze klaar zijn, gaan we ze bij onze buren in de brievenbussen steken.
We telden en plakten het juiste aantal feesthoedjes op.
We plakten de koningen op van klein naar groot.
De kleine bloemetjes bestempelden de vuurpijl. De grote bloemetjes plakten een twee kleurenpatroon erop. Nadien versierden we de achtergrond. We zijn knallend het jaar 2020 in gegaan!
De kleine bloemetjes kleurden 2020 in en plakten nadien gekleurde vierkantjes er rond. De grote bloemetjes bestempelden 2020 en plakten er een twee kleurenpatroon rond.
We plakken de cadeautjes van de koningen op de juiste plaats. Zo ontdekken we de verschillende vormen.
We posten nieuwjaarskaarten in de buurt van de school. Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Hoera, Ahmad 5 jaar!
KERSTFEESTJE IN ONZE KLAS!
We speelden een pakjesspelletje en gaan straks allemaal met een mooi cadeautje naar huis!
Bezoek aan de kerststal in de kerk van Sint-Martens-Voeren
FOUTEKERSTTRUIENDAG
THEMA KERSTMIS Bloemetjes
Na het opzetten van onze kleurrijke kerstboom gingen de grote bloemetjes aan het werk om hun eigen kerstboom in elkaar te puzzelen. Ze moesten de driehoeken van groot naar klein ordenen en kregen zo een kerstboom van papier die ze nog mochten versieren met propjes en een uitgeprikte ster. Ook de kleine bloemetjes mochten een eigen kerstboom versieren met vingerverf.
Na de kerstvakantie krijgen we er weer een vriendinnetje bij, Saar! Ze kwam vandaag al eventjes oefenen en deed het super goed. Kleuren, stempelen, fruitje eten... Ze deed alles flink mee!
We probeerden de lichtslinger zo goed mogelijk na te stempelen. Dit was toch nog een beetje moeilijk.
We bestempelden een kerstboom en versierden deze met stickertjes.
In ieder vakje plakten we één kerstboom en in iedere kerstboom plakten we het juiste aantal kerstballen zoals aangegeven.
De kleine bloemetjes versieren een kerstbal door op ieder puntje een stickertje te plakken.
We maakten kerstlollys door kraaltjes op pijpenragers te rijgen om de klas te versieren en plakten vormen op de juiste plaats in een krans of kerstboom.
We oefenden al een beetje het knippen met een schaar door op de stippellijnen in de baard van de kerstman te knippen. Daarna stempelden we de muts mooi rood.
We stempelden het engeltje met glimmende verf en beplakten de vleugeltjes met zilverpapier.
We zochten de juiste schaduw bij elk prentje.
We schilderden een mooie kerstboom.
En we werkten natuurlijk hard aan ons knutselwerkje voor de kerstmarkt en de Nieuwjaarsbrief, maar dat blijft nog een VERRASSING!!
THEMA KERSTMIS (vlindertjes en zonnetjes)
We versierden onze kerstboom in de klas.
We maken een kerstfoto van onze eigen foto. We plakten een patroon, kleurden een kerstmuts, knipten, strooiden glitter,...
We keken naar het getalbeeld en tekenden het juiste aantal ballen in de kerstbomen.
De zonnetjes knipten de lampjes uit en plakten een drie kleurenpatroon aan de lichtjesslinger.
De vlindertjes plakten een patroon van 2 grote lampjes, 1 klein lampje,...
We telden en kleurden het juiste aantal.
We knipten de kerstboom in stukjes en plakten het juiste aantal kerstballen op het juiste getalbeeld.
We verfden een blauwe achtergrond. We mochten kiezen of we een boom beplakten of zelf een boom tekenden. We versierden de lucht met sterretjes.
We knipten de kerstboom uit en plakten deze nadien weer op de juiste manier terug op.
We keken naar het cijfer/getalbeeld en kleurden het juiste aantal.
We maakten de kerstsok verder af met schrijfpatronen, knipten deze uit, plakten en schreven er zelf het woordje 'KERSTSOK' bij.
Sinterklaas en zwarte piet op bezoek in onze school!
Sinterklaas is deze nacht ook in onze klas langs gekomen! Wat een verrassing!!! We hebben fijn gespeeld met het nieuwe speelgoed!
Hiep, hiep, hoera! Jelle is 4 jaar!
We kregen van Jelle ook een mooi klascadeau! Bedankt voor de mooie en lekkere traktaties! We hebben ervan genoten!
THEMA SINTERKLAAS (bloemetjes)
Na de waarneming over Sinterklaas en zwarte piet, maakten we zelf een grote Sinterklaas. We plakten en stempelden.
We hebben een stoomboot in onze klas. We speelden Sinterklaas en zwarte piet! Dat vonden we leuk.
We keken in sinterklaasboekjes.
We kleurden een pietenmuts met een twee kleurenpatroon in. Onze kleinste bloemetjes mochten vrij kleuren.
We maakten een knutselwerkje voor Sinterklaas. We kozen zelf of we een Sinterklaas of piet wilden maken. We verfden, plakten, versierden,... Wat zijn we fier op onze mooie Sinterklazen en zwarte pieten!
We knipten en plakten de zak van zwarte piet. Nadien knipten we uit speelgoedboekjes wat we graag zouden willen hebben van de Sint. De kleinste bloemetjes bestempelden de zak.
De kleinste bloemetjes plakten de piet bij de juiste schoorsteen door goed naar de kleuren te kijken.
We plakten een rand rond onze Sinterklaas en plakten dan een witte, zachte baard.
We plakten de pluimen in de juiste kleur pietenmuts.
We keken naar de kleurcode en kleurden de afbeeldingen in de juiste kleur in.
We beplakten een cadeautje met een twee kleurenpatroon.
Wat is van Sint en wat is van piet? We plakten het op de juiste plaats.
THEMA: SINTERKLAAS (Vlindertjes en Zonnetjes)
Vandaag leerden we over de kleding van Sint en Piet en stempelden we een schoorsteen. Uit deze schoorsteen komt een Pietje. Deze kleurden we mooi in en de zonnetjes konden ze al zelf uitknippen.
Sinterklaas zal ons vast wel iets lekkers brengen. Wij maken alvast een eigen pepernotenschaal voor al dat lekkers.
De zonnetjes tekenden de stoomboot van de juf zo nauwkeurig mogelijk na.
De vlindertjes gingen zo nauwkeurig mogelijk met de stiften over de kleren van zwarte piet.
De vlindertjes knipten zelf de stukjes van Sinterklaas en zwarte piet uit en puzzelden deze weer terug in elkaar.
De zonnetjes spiegelden ondertussen de mijter van Sinterklaas.
Tijdens het turnlesje van juf Linsey, werden we opgeleid tot echte pieten. We liepen over daken, sjouwden met pakjes, we oefenden het vangen en gooien naar andere pieten...
De zonnetjes maakten een dobbelwerkje. Ze kleuren het aantal dat ze op de dobbelsteen gooiden en telden de pluimen op de pietenmutsen en schreven het juiste aantal. De vlindertjes telden dan weer de cadeautjes en kleurden het getalbeeld in de bijhorende kleur en zochten in een rij prentjes dezelfde prent als het voorbeeld.
Wie is het hebben aangepast met allemaal verschillende pietjes. Zo oefenen we het gericht vraagjes stellen.
De Zonnetjes maakten met mozaïek een stoomboot na.
De vlindertjes beplakten een cadeau in een 2-kleurenpatroon.
We oefenden ook het tellen. Dit deden we met pepernoten. De vlindertjes leerden evenveel te plakken en de zonnetjes 1 meer en 1 minder.
We maakten heerlijke cake, maar geen gewone cake. Pepernotencake! We mochten de juf allemaal helpen: eitjes open maken, boter bij de bloem, pepernoten op de bodem leggen en in het deeg strooien... En de bloemetjes mochten natuurlijk ook een stukje proeven.
HET KASTEEL VAN DE SINT!
We brachten een bezoek aan het kasteel van de Sint. Wat vonden we dit spannend! We gingen van kamer naar kamer en werden telkens door een piet opgehaald. De juf moest ook eens mee helpen. Dat vonden we wel een beetje gek. We zagen de pietenschool, de keuken, we klommen op de daken,... Het was heel erg leuk! Als afsluiting brachten we een bezoek aan Sinterklaas!
VOORLEESWEEK
In de grote school hebben ze een mooie leesplek ingericht voor de voorleesweek. Aangezien de bussen niet meer rijden richting Sint-Martens-Voeren en we al een hele drukke week hebben met verteltent, dansen in het rusthuis en het huis van de Sint, is het moeilijk voor ons om daar te geraken. Daarom halen we de voorleesweek gewoon naar onze klas.
Door het thema licht en donker, ziet onze klas er super gezellig uit en om ons een beetje aan het thema van de voorleesweek te houden (nl. voorleesrituelen), nodigden we mama´s of papa´s uit om het favoriete boekje van hun kind in onze klas voor te lezen.
Mama van Yaëlle
Samen met broertje Lièvin, kwam de mama van Yaëlle het boekje Woeste Willem voorlezen. Een leuk verhaaltje over een stoere piraat die niet kon zwemmen.
De mama van Tuur
De mama van Tuur kwam zijn lievelingsboekje uit de bieb voorlezen. Vroem! gaat over heel veel verschillende soorten voertuigen. Tuur kent het helemaal vanbuiten.
De mama van Tristan
De mama van Tristan kwam een verhaaltje voorlezen over de moestuin. Er waren al kindjes die wisten wat een moestuin was. Het was erg gezellig samen!
De mama van Elisa
De mama van Elisa had twee boekjes meegebracht. Elisa wilde graag dat ze twee verhaaltjes voorlas. Dus hebben we mogen genieten van extra lange voorleestijd!
THEMA LICHT EN DONKER (bloemetjes)
We leerden een versje en maakten het donker in de klas.
Oogjes open, oogjes dicht ´s Avonds donker, ´s morgens licht Vele sterren en een maan Ring, ring, ring ... OPSTAAN!
We vertelden wat we zoal deden als het licht is of als het donker is.
Zo plakten we ook de prentjes van Jules bij het zonnetje of het maantje en de sterren.
Overdag gaat Jules naar school, turnen, fruit eten en zich wassen. Als het donker wordt doet hij zijn pyjama aan, moet het nachtlampje aan, geeft mama nog een nachtzoentje en gaat hij slapen.
We knutselen een mooie mobiel met een wolk, maan en ster.
Onze nieuwe vriendjes voelen zich al helemaal thuis bij ons in de klas.
We prikten zelf onze sterren uit. Dit konden we al heel goed! Zelfs Tuur doet al goed mee. Daarna plakten we de sterretjes van klein naar groot.
We telden de sterretjes en plakten evenveel maantjes.
We maakten een onderscheid tussen klein en groot. De kleine sterretjes kleurden we blauw en de grote sterren geel.
Nijntje slaapt graag in een bed met dezelfde kleur als zijn pyjama. Wij helpen Nijntje om zijn bedjes terug te vinden.
Bij een bed hoort ook een nachtlampje. Dit versierden we met zelfgeknipte snippers. Knippen lukte ons al vrij goed.
THEMA LICHT EN DONKER (vlindertjes en zonnetjes)
We hielden een kringgesprek over 'dag' en 'nacht'. We vertelden wat we overdag allemaal doen.
We maakten het donker in de klas en ontdekten verschillende soorten lampjes. In onze gezellige dag keken we ook naar een filmpje.
We scheurden lange repen papier en plakten deze rond de cirkel. Zo maakten we een zon. We verfden de zon geel.
We maakten een huisje bij daglicht. We kleurden het huisje in met wasco's. We verfden het gras en de lucht.
Nadien maakten we een huisje in de nacht. Zo oefenden we de begrippen 'dag' en 'nacht'.
We tekenden wat we overdag doen en wat ´s nachts.
De zonnetjes maakten een mooie dromenvanger. Ze regen parels, verfden, plakten,... Deze kan een mooi plaatsje krijgen op hun slaapkamer.
De vlindertjes maakten een mooie mobiel met een wolk, een ster en een maan.
We prikten de 'D' van dag uit en nadien plakten we er nog een zonnetje en een wolkje op.
We maakten een mooi theelichtje.
We maakten het donker in onze klas en staken onze zelfgemaakte theelichtjes aan. Wat vonden we dit gezellig!
We leerden over het verschil tussen 'dag' en 'nacht' en plakten de prentjes op de juiste plaats.
We knipten de prentjes uit en plakten ze op van meer naar minder.
We knipten de prentjes uit en plakten ze op van 1 naar 5. We konden al goed tellen!
We zoeken goed wat rijmt op 'MAAN'.
Hoera, Ayden is 4 jaar!
Welkom in onze klas Rafa en Tuur!
HALLOWEENWANDELING!
We gingen op halloweenwandeling door het dorp. We belden aan, zongen een liedje en kregen heeeeeeeel veel snoepjes van de mensen! Er waren ook veel mensen die de huizen mooi versierd hadden voor onze komst. Dankjewel aan alle gulle gevers! Hier kunnen wij nog lang van genieten. Na de wandeling aten we nog een beetje pompoensoep.
POMPOENSOEP MAKEN!
Samen met onze juffen maakten we lekkere pompoensoep met spinnetjes. Dat was lekker!
HALLOWEEN (bloemetjes)
Wij knutselden samen met de juf een griezelig werkje. De maan mochten we zelf uit prikken, de boom is de omtrek van onze hand en de spookjes zijn een afdruk van onze voetjes. Daarna mochten we het werkje nog afmaken met stickertjes voor de sterren in de nacht.
OMA'S IN ONZE KLAS!
De oma van Ayden kwam dromenvangers met ons maken. We hadden veel werk, maar het resultaat was heel mooi!
De oma van Nele en Léo kwam spinnenwebben met een spin maken. Wij waren helemaal niet bang van ons spinnetje! We kregen ook allemaal een spinnetje op een rietje van de oma. Bedankt!
De twee oma's van Baptiste kwamen in onze klas vogelhuisjes verven en versieren. Dat was leuk! Bedankt om te komen!
THEMA GROOTOUDERS (bloemetjes)
We maakten een mooie oma of opa. Hiervoor moesten we veel schilderen, stempelen, plakken en versieren. De oma´s kregen zelfs de mooiste juwelen. Wat vinden jullie van ons resultaat?
Aanstaande woensdag is het groot feest voor onze oma´s en opa´s. Wij versierden alvast onze tekening met mooie vlaggetjes adhv een 2-kleurenpatroon.
De meeste oma´s houden heel erg van KUSJES. Wij kusten er dan ook op los!
Wij versierden een mooie kralenketting voor oma en oefenden hiermee het 2-kleurenpatroon.
Daarna kwam de das van opa aan de beurt. Op ieder stipje plakten we een stickertje.
Wij zijn nog heel jong en oma en opa zijn al wat ouder. We oefenden vandaag de prentjes op volgorde te leggen van jong naar oud. (baby-kindje-mama/papa-oma/opa)
THEMA GROOTOUDERS (vlindertjes en zonnetjes)
We mochten foto's meenemen van onze oma('s) en opa('s). We vertelden hierover en hingen ze op in een mooi hart.
We maakten het lichaam van opa en oma verder af.
De zonnetjes schreven hier 'OMA' en 'OPA' bij.
We kleurden de kleurplaat in en plakten bovenaan een patroon van 2 kleuren bloemetjes.
We knipten vlaggetjes, plakten een patroon, tekenden oma en opa, schreven 'OMA' en 'OPA' en plakten confetti. Feest voor onze oma('s) en opa('s)!
We maakten een matrix van oma's en opa's.
We knipten en plakten de oma en opa op van 'dun naar dik' en van 'dik naar dun'.
We gingen over de stippellijnen van de hartjes met de stiften en probeerden ook al eens zelf hartjes te tekenen.
Wij houden van onze oma('s) en opa('s).
Wij kunnen al erg goed woordjes naschrijven!
Ook de vlindertjes en de zonnetjes versierden de mooie ketting van oma. De zonnetjes deden dit met 3 kleuren.
De vlindertjes kleurden hierna de das van opa ook in een kleurenpatroon en de zonnetjes oefenden al een beetje de raamfiguren op de cadeautjes.
De vlindertjes oefenden de begrippen meer en minder en de zonnetjes oefenden de letters van opa en oma en de hartjes.
We puzzelden de opa/oma terug in elkaar.
We speelden een spelletje met een bol garen en maakten zo een spinnenweb. We kropen er allemaal eens onderdoor.
EEN NIEUWE BANK!
Freddy maakte voor ons een mooie bank/tafel rond een boom. Zo kunnen we bij goed weer lekker buiten picknicken! Dankjewel Freddy!
EEN LEKKERE TRAKTATIE VAN YAËLLE!
Yaëlle werd grote zus en trakteerde ons vandaag op wat lekkers! Hmmm, bedankt hoor!
HERFSTWANDELING
Samen met de kleuters van Moelingen gingen we in Sint-Martens-Voeren op herfstwandeling. Gelukkig zijn we droog gebleven. We hebben een stevige tocht gemaakt!
THEMA HERFST (bloemetjes)
We maakten een mooie herfstboom met een afwasborstel en we maakten kleurrijke herfstbladeren.
We maakten een eekhoorn. Hiervoor moesten we ook onze handjes 4 keer afdrukken. Dat kriebelde hoor! Ze hangen nu mooi op tussen onze kleurrijke herfstbomen.
We kleurden de herfstbladeren in de juiste kleur in door naar de legende te kijken.
We verfden een kabouterhuisje.
We gaven het egeltje stekels door te verven met bruine verf en een vorkje.
We oefenden het tellen tot 3 en sorteerden het juiste aantal blaadjes bij het juiste kindje.
Er was ook weer tijd voor enkele gezelschapsspelletjes!
Jules speelt in de blaadjes. Wij stempelden de blaadjes en kleurden Jules.
We leerden over herfstvruchten. Volgens bepaalde kleuters waren er ook 'kokkernoten' bij! Deze probeerden we zelf te openen en op te eten!
We puzzelden de herfstvruchten terug bij elkaar.
We bestempelden een eikeltje en plakten er nadien een patronenrand van twee kleuren rond. Dat konden we al erg goed!
We knipten en beplakten een okkernoot.
We keken naar de stippen op de paddenstoel en plakten evenveel.
We plakten de vormen op de juiste plaats.
We plakten op iedere tak 1 uiltje en oefenden zo onze één-één relatie in.
THEMA HERFST (vlindertjes en zonnetjes)
De herfst is alweer daar, buiten zien we alles veranderen en daar is ook heel wat te vinden. Samen met juf Linsey gingen we opzoek naar mooie blaadjes, nootjes, paddenstoelen en misschien zien we wel een paar diertjes zoals een eekhoorn ofzo.
Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen ... We oefenden het tellen door evenveel kabouters als stippen onder de paddenstoel te plakken. De zonnetjes oefenden ook nog het lezen van de cijfers en stempelden evenveel stippen op de paddenstoel.
In de namiddag had de juf opdrachtkaartjes voor ons. Wij moesten op ons rooster de prentjes op de juiste plaats plakken.
We maakten de matrix compleet.
Blazen maar... Wie zijn watje als eerste van de tafel kan blazen, heeft gewonnen!
Aan de hand van een ventilator bootsten we de wind na en lieten we de blaadjes door de klas waaien.
En we testten ook een paraplu uit. En ja we bleven allemaal droog, zelfs toen we allemaal samen eronder stonden.
Met dank aan Nele voor de mooie foto's.
De juf las een verhaaltje voor over een toverbos en kleine kaboutertjes. Wij moesten goed opletten want daarna moesten we vertellen welke prent de juf had verstopt.
De vlindertjes plakten de juiste helften bij elkaar om het blaadje weer heel te krijgen. De zonnetjes tekenden zelf de andere helft erbij.
Herfstblaadjes bestaan in verschillende kleuren. Wij kleurden de blaadjes in patroon van 2 of 3 kleuren.
Om de dag af te sluiten, keken we samen gezellig een filmpje van Pieter Konijn.
We tekenden de herfstboom van de juf zo nauwkeurig mogelijk na.
We mochten een kleurplaat met waterverf in schilderen.
´s Morgens leerden we een versje over een spinnetje en daarna speelden we een spelletje met spinnen. De spinnen hadden zich in de klas verstopt. Wij moesten ze zoeken en in het juiste web plakken.
Daarna oefenden we de fijne motoriek. We probeerden zo mooi mogelijk lijntjes te tekenen. Dit zijn de poten van de spin.
En maakten een spinnetje van klei en pijpenragers.
Namiddag stempelden we alvast het uiltje dat we morgen nog gaan versieren.
En speelden ook nog een zoekspelletje. Welk prentje komt er op ieder kaartje voor? Dat was moeilijk. We moesten heel goed kijken en tellen.
We leerden enkele tegenstellingen: groot - klein, dik - dun, lang - kort, open - toe, veel - weinig...
De uiltjes waren ondertussen droog. Dan konden we ze beplakken met de gedroogde blaadjes, die we zelf hadden gezocht.
We speelden een gezelschapsspel. Verzamel de eikeltjes in 5 verschillende kleuren.